Mange er ikke klar over det – men Facebook har lagt afstemninger ud til brugerne, og vi har faktisk noget at skulle have sagt, selvom Facebook ikke gør meget for at fortælle os det.
Facebook har jævnligt afstemninger om forskellige ting omkring hvordan de skal drive deres sociale website, dog har de valgt at afstemningen kun er bindende hvis over 30% af brugerne stemmer – hvilket vil sige 300 millioner stemmer. Har du hørt om man kunne stemme? Nej? Det havde jeg eller ikke..
Facebook gør ikke meget for at fortælle sine brugere om disse afstemninger – hvis man vil høre om disse afstemninger skal man “synes godt om” deres side “Facebook Site Governance”. Dog har siden i skrivende stund “kun” 2,6 millioner likes, hvilket ikke udgør brugere nok til at kunne lave en bindende afstemning.
Facebook har mødt en del kritik af metoden de bruger til at håndtere disse afstemninger på, og nu stemmer vi blandt andet om hvorvidt dette skal fortsætte når folk ikke er klar over det eksistere.
Hvad stemmer vi så om?
Denne afstemning omhandler blandt andet om Facebook får lov til at dele brugernes data med andre af koncernens selskaber. Facebook ejer f.eks. også Instagram – hvor mange brugeroplysninger må de dele imellem hinanden? Den omhandler også nogle punkter omkring at Facebook fremover skal gøre opmærksom på, at andre brugere, i nogle tilfælde stadig kan se data, som man har fjernet fra sin profil.
Men – der stemmes også om hvorvidt de skal fortsætte denne form for afstemning online. Men for at vi kan blive ved med at have dette talerør kræver det altså at 30% af facebookbrugerne stemmer ja til det. Det virker dog mindre realistisk når, som jeg tidligere nævnte, meget få ved at de har muligheden. I øjeblikket af der lidt under 600 tusinde stemmer men der skal altså over 300 millioner til før at afstemingen er bindende.
Som det ser ud i øjeblikket er der et massivt flertal for at vi skal beholde de nuværende regler. Men fordi der simpelthen ikke er nok som stemmer så kan Facebook vælge at se fuldstændig bort fra denne afstemning og derved nedbryde denne form for afstemninger – som de tidligere har modtaget kritik for at have kørt.
Hvordan kan Facebook gøre dette bedre?
Der er ingen tvivl om at det er en god ide at give brugerne et talerør – men der hvor dette halter er at brugerne faktisk ikke aner de har dette talerør. Facebook åbner og lukker afstemninger uden at brugerne aner det fjerneste om det. Personligt tror jeg det ville give et kæmpe boost i antallet af stemmer hvis de gjorde mere ud af proklamere det på deres side. Det kunne være i form af de samme metoder som de f.eks. brugte til at markedsføre det nye Timeline design.
Klik ind her for at afgive din stemme
Afstemnigen startede “December 3, 2012 at 12:00 pm (PST)” og slutter December 10, 2012 at 12:00 pm (PST)
Jeg bruger faktisk selv oftere og oftere afstemninger på min FB-side om biler. Jeg synes også det fungerer super godt, hvis folk først kommer i gang med at stemme.
Så kom endelig i gang med det I andre ;-)!